חשיבותה של מצוות סוכה ומשמעותה הרוחנית

חשיבותה של מצוות סוכה ומשמעותה הרוחנית

חשיבותה של מצוות סוכה ומשמעותה הרוחנית
מאת: חן בן צבי

הסוכה היא לא רק מבנה ארעי שבונים לכבוד חג הסוכות, כמו מפה לבנה שפורסים על שולחן החג, אלא הסוכה טומנת בחובה משמעות עמוקה ומרתקת.

גם אתם נוהגים להקים סוכה מדי שנה, או שזוהי עומדת להיות השנה הראשונה שלכם? אם כי יש לכם ילדים קטנים שמבקשים לשמח ואם כי רוצים להתחבר למסורת?

ובכן בין אם התשובה שלכם כזו אחרת, ובין אם אתם אנשים מאמינים, או לחלופין חילונים שרק מבקשים לחגוג את החג כמיטב המסורת, מוזמנים ללמוד מה באמת עומד מאחורי המצווה המרכזית של חג הסוכות.

חיבור למסורת

ראשית נציין שהמצווה להקים סוכה מחזקת את הקשר הפרטי עם המסורת היהודית, ועם ההיסטוריה שלנו כעם. בהתאם למסורת, הסוכה מיועדת לספק מקום מגורים זמני למשך כל תקופת החג, שכמו מתוך הזמנה, נופלת בעונה הכי נעימה בשנה.

ציון הנס

עתה, אם נחזור אל המקור המקראי (ויקרא פרק כ"ג), נמצא את הדברים הבאים:

"בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת;

לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל,

בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם."

כאן ניתן למצוא מספר פרשנויות, כאשר אחת מהסברות היותר מקובלת היא שמצוות הסוכה נועדה להזכיר את הנס של יציאת מצריים ואת הנס שליווה לאורך 40 שנה במדבר.

בעת המסע במדבר בני ישראל נהגו לשבת בסוכות. עם זאת, אין לראות בסוכה פרט טכני בלבד, אלא ביטוי להגנה שמימית שמאפשרת לבני ישראל לנדוד לאורך שנים, באזור רווי תלאות וקשיים, עובדה שמובילה אותנו להסבר הבא..

הגנה אלוהית

הסוכה מבטאת את האמונה כי השגחה אלוהית, ולא קירות חומריים, היא זו שמעניקה מגן אמתי, וכאן אנו מבקשים להסביר. היציאה מן הבית המוגן לעבר הסוכה הדקה שחשופה לאיתני הטבע, מלמדת שיעור חשוב. הסוכה מאלצת לשים את ביטחוננו האישי בקשר הרוחני עם הבורא - מזכירה שהקב"ה הוא הבית והמגן האמתי.

תפיסת החוסר כזמני

דווקא הישיבה בסוכה מאדירה את היציבות, וכאן מעניין לעצור ולהתעכב על הדברים. ברגע שמשלימים עם העובדה שאין בסוכה כל מה שנחוץ לנו, ולו כי מדובר רק בכמה ימים של חוסר נוחות, למדים שיעור מאוד חשוב.

לפי חז"ל, יש להתייחס לכל דבר כאל מצב זמני, במיוחד בעתות משבר. מדוע? כי גם אם אין כל מה שרצוי או נחוץ, יש לזכור שהחוסר הוא מצב זמני - מוגש כחומר למחשבה...

סוכה 1 - 4 משמעויות

מכאן שאם נעצור לעשות סדר, נמצא שסוכה מביאה 4 משמעויות:

  1. חיבור למסורת
  2. ציון הנס
  3. הגנה אלוהית
  4. התמודדות עם משברים

מה מעבר? לא מעט..

בין היתר הסוכה בעלת משמעות רוחנית, וכאן ניגש להסביר..

מתחילת ראש השנה ועד השיא שמגיע לשבעת ימי חג הסוכות, אנחנו עוברים שינוי פנימי, מתוך מטרה להיטהר ולצאת לדרך חדשה.

איך כל זאת קשור? ובכן בתקופת הישיבה במדבר בני ישראל זכו ב-3 חסדים: מן, באר וענני כבוד שבמשך כל השהות במדבר עטפו והגנו על בני ישראל. עתה אם נערוך השוואה, נציין שממש כפי שבני ישראל זכו במדבר לחסדים והגנה, כך ע"פ האמונה גם בימינו, בכל שנה ושנה בתקופת ימי חג הסוכות.

היכן אתם בכל הסיפור?

עכשיו לאחר שהתפיסה שיש מאחורי הסוכה מתחילה להתבהר, כל אחד מוזמן לשאול את עצמו מאיזה מקום אישי הוא מתחבר למצווה להקים סוכה, ואף איזה חומר למחשבה הוא לוקח מהדברים הנ"ל.

כל אחד ומסקנותיו, אך דבר אחד בטוח: סוכה כשרה מעצימה את אווירת החג ומחברת למסורת. מחפשים סוכה למכירה איכותית שתלווה לאורך שנים? מוזמנים ליהנות משלל גדלים של הסוכה מספר אחת בישראל - סוכה לנצח!