סוד הארבעה: מסע מרתק אחר ארבעת המינים

סוד הארבעה: מסע מרתק אחר ארבעת המינים

סוד הארבעה: מסע מרתק אחר ארבעת המינים
מאת: חן בן צבי

 

כבר בחרתם סוכה כשרה לחג? מעולה!

עכשיו אתם עומדים בפני שני שלבים נוספים:

  1. לבחון אלו מוצרים משלימים לסוכה נחוצים (מוזמנים להציץ מה אנחנו מציעים).
  2. לקבל החלטה האם השנה משלבים את ארבעת המינים.

רוצים לקיים את חג הסוכות כהלכתו, לצד ארבעת המינים? קבלו עולם מלא במשמעות, מסתורין וערכים - לרשותכם תמונה מלאה ומרתקת אודות ארבעת המינים, כך שבין אם אתם מנוסים בקיום המצווה, או מתנסים בה לראשונה, המאמר הבא מספק את כל המידע הדרוש. מבחירת המינים ועד היכרות מרתקת עם סמליות ומשמעויות עמוקות.

 

מקור המצווה

 ארבעת המינים - לולב, אתרוג, הדס וערבה - הם חלק בלתי נפרד מחג הסוכות. מצוות נטילתם מקורה בתורה, בספר ויקרא: "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל" (כ"ג, מ').

חכמינו פירשו את הפסוק ככזה שמתייחס לארבעת המינים הידועים, כאשר מעניין לציין שמצווה זו היא אחת המצוות הבודדות בתורה שבה נדרש שימוש באלמנטים מעולם הצומח.

 

הסמליות שמאחורי ארבעת המינים

ביחד, ארבעת המינים מהווים זכר לשמחה הגדולה של עם ישראל בעת יציאתו מהמדבר לעבר ארץ ישראל. ארץ שבה גדלים אותם ארבעת מינים מיוחדים - טובים למראה ועמידים במשך שבוע ימי (בזכות הלחות הטבעית שהם מכילים).

לחוד, כל אחד מארבעת המינים נושא משמעות סמלית עמוקה. על פי המדרש, הם מייצגים סוגים שונים בעם ישראל: האתרוג, שיש בו טעם וריח, מסמל אנשים בעלי תורה ומעשים טובים. הלולב, שיש בו טעם אך אין לו ריח, מייצג בעלי תורה ללא מעשים טובים. ההדס, בעל הריח אך חסר הטעם, מסמל בעלי מעשים טובים ללא תורה. הערבה, חסרת הטעם והריח, מייצגת את אותם אנשים שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים.

איחודם של ארבעת המינים/קבוצות אנשים, מסמלת את אחדות עם ישראל, על כל גווניו.

 

כיצד בוחרים את ארבעת המינים

לקראת רכישה, טוב לדעת שזוהי הכמות הנדרשת: לולב אחד, אתרוג אחד, 2 ערבות ו3 הדסים. באשר לתהליך הבחירה, נדרשת תשומת לב רבה:

הלולב: צריך להיות ישר, ירוק וסגור (לא מתפצל בראשו).

האתרוג: נקי מפגמים, בעל צורה אובלית, עם בליטה ("פיטם") בקצהו העליון.

ההדס: שלושה עלים היוצאים מאותו נקודה על הגבעול ("משולש").

הערבה: עלים ארוכים וצרים, קצה העלה חלק (לא משונן).

 

***מומלץ לרכוש ממקור אמין, או להגיע לרכישה מלווים באדם שמבין בדבר.

 

 אחסון וטיפול בארבעת המינים

 שמירה על טריות ארבעת המינים חיונית לקיום המצווה כהלכתה:

 

  • את הלולב רצוי לשמור עטוף בעלי דקל לחים.
  • את האתרוג רצוי לאחסן בקופסה רכה (למניעת שריטות ומכות).
  • את ההדס והערבה נשמור במקרר עטופים במגבת לחה.
  • עבור ארבעתם רצוי להימנע מחשיפה לשמש ישירה.

 

מנהגי ארבעת המינים לאורך החג

במהלך חג הסוכות, נוטלים את ארבעת המינים בכל יום (למעט שבת), לאחר תפילת שחרית ומברכים באו המילים: "בא"י אמ"ה אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על נטילת לולב".

את האתרוג יש לאחוז ביד ימין, כאשר העוקץ פונה כלפי מעלה, ואת אגודת הלולב ביד שמאל. לאחר מכן הופכים את האתרוג, כך שהפעם הפיטם כלפי מעלה, מצמידים אותו ללוב ומנענעים מעלה ומטה לכל כיוון, כ-3 פעמים.

 

משמעויות רוחניות

מעבר לסמליות של אחדות ישראל, ארבעת המינים מייצגים את הקשר בין האדם לטבע ולבורא - מזכירים את התלות בחסדי שמיים לגשמים ויבולים טובים.

בנוסף, איחוד ארבעת המינים מסמל את השאיפה לשלמות רוחנית - חיבור בין לימוד (לולב) למעשים טובים (אתרוג), בין אמונה פשוטה (ערבה) לחוכמה (הדס).

 

הזדמנות להטמיע משמעות עמוקה בחג הסוכות

קיום מצוות הכנסת ארבעת המינים לסוכה, מזכה בהזדמנות ייחודית לחבר בין עולם הרוח לעולם החומר, בין האדם לסביבה ולהיזכר בכך שכולנו שונים וביחד מרכיבים עם אחד מורכב ומאוחד שצריך האחד את השני.

 

בברכת חג שמח, שלכם סוכות דיל