פעם אחת ולתמיד - מהי סוכה כשרה?

פעם אחת ולתמיד - מהי סוכה כשרה?!

פעם אחת ולתמיד - מהי סוכה כשרה?!
מאת: חן בן צבי

לכאורה, לבנות סוכה לא צריכה להיות משימה קשה. רוכשים סוכה מוכנה, מוצאים מקום ומקימים. בפועל, לא כל מיקום כשר ולא כל סוכה כשרה.

מעבר לכך, יש לא מעט החמרות ויש להקפיד בכל שלב ושלב: בעת בחירת הסכך, בעת קשירת הדפנות של הסוכה, בעת בחירת הגובה, בעת בחירת הגודל וכדומה.

הנושא חשוב לכם? מוזמנים פעם אחת ולתמיד ללמוד מה נדרש מסוכה כשרה. מוכנים? מתחילים!

הדגשים שחשוב להכיר

  • דפנות - ראשית נציין שמבחינת דפנות של סוכה כשרה, חשוב שיהיו לפחות 3 דפנות וחשוב שהן יהיו צמודות. כמו כן, ניתן להקים דפנות מכל חומר רצוי, כל עוד החומר עמיד בפני רוח, משמע אין להקים דפנות רק מסדינים. 

מה מעבר? אם בונים את הדפנות מחומר כמו ברזל או פלסטיק (חומר שאינו טבעי), אין זה אפשרי להניח מעל סכך, אלא אם כן מדובר בסכך שעשוי מחומר שגדל בארץ ואינו מקבל טומאה. 

  • מידות - לפחות מבחינת מידות טוב לדעת שאין החמרות מיוחדות. כל שנדרש הינה סוכה שגודלה המינימאלי הנו מטר על מטר, וכיוון שגם כך לא נוח לשהות בסוכה יותר קטנה, מדובר במגבלה הגיונית. 
  • גובה - מבחינת גובה מינימלי, יש להגיע לגובה של 80 ס"מ (בהצלחה לעמוד בסוכה כה נמוכה), ומבחינת גובה מקסימאלי, אין לבנות סוכה מעל גובה של 9.6 מ' – בהחלט נתון שניתן לעמוד בו בקלות.

חוטי לבוד - כל סוכה כשרה מגיעה עם 4 חוטי לבוד. מהו תפקידם? לחבר כראוי את הדפנות של הסוכה. מכאן שאם מחפשים סוכה למכירה, תוודאו שהיא מגיעה עם חוטי לבוד ייעודיים. 

  • סכך - חושבים לכסות את הסוכה עם המחצלת שרכשתם בתחנת הדלק? יש לדעת שסוכה כשרה יכולה להכיל אך ורק סכך שעשוי מחומר טבעי (ממש כמו מחצלת שעשויה מקנים), כאשר הסכך צריך להכיל רווחים, כך שניתן לראות דרכו את הכוכבים. חושבים להשתמש בענפי עץ הזית שעומד ישירות מעל הסוכה? גם זה אינו אפשרי! על הסכך להיות תלוש מן האדמה. 
  • מיקום - אין להקים את הסוכה מתחת לסוכה אחרת או מתחת למרפסת, שכן מדובר במיקום שמפריע לראות את הכוכבים.

הדרך הקלה ביותר, יש לא מעט חוקים, ולכן אם רוצים להיות בטוחים, רכשו מראש סוכה שנחשבת כשרה. עם זאת, יש להקפיד שלא פוגמים בכשרות ע"י מקום לא נכון, או ע"י שימוש מוטעה בחוטי לבוד. מה עוד עשוי לפסול את הכשרות של הסוכה? מסתבר שבין היתר יש חוקים שנוגעים למיקום של הקישוטים.

רוצים סוכה מקושטת?

הכי כיף לשבת בחג בתוך סוכה יפה. סוכה מקושטת עם מיטב היצירות של הילדים. יש שיבחרו להכין שרשראות, יש שיבחרו ליצור סוכה מעוצבת באמצעות קישוטים קנויים ויש שישקיעו במלאכות יד מורכבות. עם זאת, כדי לוודא שהסוכה עדיין כשרה, יש להקפיד על הכללים הבאים:

אם תולים את הקישוטים מהתקרה, יש לוודא שהקישוט צמוד לסכך עד לגובה של 32 ס"מ. כמו כן, מעניין לדעת שאם קישוט נופל במהלך החג, מותר להחזירו, אך אין לעשות בו שימוש. שנסביר? אם לצורך הדוגמה תולים פרחים, אין להשתמש בהם כקישוט למרכז השולחן. מה עושים בתום החג עם הסכך והקישוטים? מי שמחמיר ייבחר שלא לזרוק לאשפה, אלא יניחם ברשות רבים.

שורה תחתונה?!

אם חשוב לכם להקים סוכה כשרה, מוזמנים למצוא את הגודל הרצוי ולהקפיד בעת בחירת המיקום. מה מעבר? תיהנו משלב הקישוטים וכמובן שתשתפו את הילדים!

שלכם, סוכות דיל!