במיוחד לחג - טריוויה משפחתית בנושא סוכות!

במיוחד לחג - טריוויה משפחתית בנושא סוכות!

במיוחד לחג - טריוויה משפחתית בנושא סוכות!
מאת: חן בן צבי

סוכות הוא ללא ספק אחד מהחגים היותר משפחתיים ושמחים! כולם אוהבים להכי קישוטים לחג סוכות, לשבת בתוך סוכה יפה, ליהנות מאוכל טעים וכמובן להעביר לילה בסוכה. עם זאת, חג הסוכות טומן בחובו המון היסטוריה ומסורת, כך שהכנו עבורכם שאלון טריוויה מעניין, שיהיה מה לעשות אחרי ארוחת הערב..

מ ת ח י ל י ם!

ש': מה צריך לעשות עם ארבעת המינים: לאכול, להריח או לנענע?

ת': את ארבעת המינים יש לנענע בכל ימות החג, חוץ מיום שבת.

ש': מה הקשר בין חג הסוכות לפסח ושבועות?

ת': חג הסוכות הוא אחד מ"שלושת הַרְגָלִים", בהם אנו מצווים לעלות לבית המקדש. גם כדי לבקר בבית ה' וגם כדי להביא קורבן ולשלם התחייבויות אישיות שהצטברו לאורך השנה. מיהם שני ה"רְגָלִים" הנוספים? חג הפסח וחג השבועות.

ש': מדוע יושבים בחג בסוכה?

ת': נהוג לבנות סוכה, לאכול ולישון בה, לזכר ענני הכבוד שה' הקיף בהם את בני ישראל בעת השהייה הממושכת במדבר, וגם כדי לסמל את קבלת מרות האל, שכן אנו מוכנים לצאת מביתנו הנוח ולהתגורר בסוכה תוך הידיעה שה' שומר עלינו.

ש': על מה מתפללים בחג?

ת': בתפילה מבקשים שהשנה החדשה תציע אקלים טוב, פרנסה לחקלאים ופרנסה טובה. בעת התפילה נהוג להחזיק את ארבעת המינים ולנוע במעגל סביב ספר התורה.

ש': כיצד נוהגים ביום האחרון של החג?

ת': יום זה מוקדש לתפילות מיוחדות ומרגשות. בעת התפילה מקיימים את מנהג "חביטת ערבה". אוחזים בחמישה ענפי ערבה וחובטים עמם בקרקע כחמש פעמים. כמו כן, ביום זה נהוג לאכול בסוכה ארוחה חגיגית, שבין היתר כוללת כיסוני בשר וחלה טבולה בדבש.

ש': מה מסמלים ארבעת המינים?

ת': ארבעת המינים שמאדירים כל סוכה, מסמלים ארבעה סוגי אנשים. אלו שרק לומדים תורה, אלו שרק עושים מעשים טובים, אלו שגם לומדים תורה וגם עושים מעשים טובים, ואלו שאינם זה ואינם זה.

כמו כן, יש שרואים קשר בין ארבעת המינים לגוף האדם. האתרוג מדמה את צורת הלב, הלולב מדמה את עמוד השדרה, ההדס מדמה עיניים (כולל עין השלישית שמקובלת לפי הקבלה) והערבה מזכירה שפתיים.

ש': מהו שמו הנוסף של חג הסוכות - חג הביכורים / חג האסיף/ חג הקציר?

ת': חג האסיף. וזאת בשל שתי סיבות:

  1. ראשית, כיוון שבימות החג אוספים את התבואה טרם מגיעים הגשמים.
  2. שנית, לפי חז”ל לאחר שבני ישראל היטהרו ביום הכיפורים, בחג הסוכות ישנה הזדמנות להתאסף יחד בסוכה כל בני ישראל.

ש': האם אתם מכירים שם נוסף לחג?

ת': נהוג לכנות את חג הסוכות כ"זמן שמחתנו".

ש': איזה חג מגיע ישר לאחר סוכות?

ת': לאחר היום האחרון של חג הסוכות, מגיע חג 'שמחת תורה'. כאן מעניין לציין שבארץ החג נמשך יום אחד, ואילו בחו"ל יומיים. מה עוד מעניין לדעת? זוהי הפעם היחידה בלוח השנה העברי שבה חוגגים שני חגים בצמידות, יום אחר יום.

ש': האם החג מוגדר כ"יום טוב", או כ"חול המועד"?

ת': בארץ, תחילת החג מוגדרת כיום טוב, בו אסורה כל מלאכה, ובחו"ל החג מתחיל משני ימי "יום טוב". שאר הימים נחשבים כ"חול המועד", כלומר מותר לנהוג בהם כמו בכול יום אחר, אלא אם כן חל באמצע יום השבת.

ש': מיהם אותם "אושפיזין"?

ת': על פי הקבלה, בכל יום של חג הסוכות מבקרים שבעת אושפיזין, כל אחד ביום אחר, כאשר המילה "אושפיזין" מגיעה מארמית ומשמעותה אורחים. אותם אורחי כבוד אינם אחרים מאשר אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד.

ש': מדוע בחג הסוכות חוגגים את "שמחת בית השואבה"?

ת': בימי בית המקדש חגגו את החג בשמחה יוצאת דופן, ועל כך נאמר, "מי שלא ראה שמחת בית השואבה – לא ראה שמחה מימיו".

אותן חגיגות החלו עם צעידה למעיין השילוח, בו שאבו מים עבור "ניסוך המים" על גבי המזבח, ולאורך כל הלילה העם נהנה מריקודים של החכמים בתורה, על רקע שירת הלויים.

כולם יוצאים מנצחים!

מוזמנים למצוא סוכה למכירה במידה הרצויה, להדפיס את השאלון, לקחת כוס יין (וכוס שוקו לילדים) ולהתחיל לשחק ביחד כמשפחה.

 

בהצלחה לכולם, שלכם סוכות דיל!